Citroen C5 Aircross este cel mai mare crossover din oferta francezilor, şi, la fel ca aproape toate modelele Citroen, are acele caracteristici care îl fac să se remarce pe şosele. Spre exemplu, sistemul AIR BUMP de pe uşi cu model roşu sau barele de pe plafon, cu accente roşii – cine mai oferă aşa ceva pe un model de 4,5 metri?
Noi am testat varianta de top Citroen C5 Aircross Blue HDI Shine, cu transmisie automată. Modelul de test, cu tot cu opţionale, atingea 35.000 de euro, însă aici vorbim de echiparea de top, alături de cel mai puternic motor diesel şi cutie automată cu 8 trepte. Preţul aceasta poate părea mare, însă C5 Aircross, în varianta de bază Live, începe de la 21.600 de euro (TVA inclus), are dotări mai mult decât decente şi motor de 130 de cai-putere. Printre ele, jante pe 17 inchi şi un pachet de siguranţă consistent ( AFIL – avertizor depasire involuntara banda de rulare + Active Safety Brake + Alerta risc coliziune + Recunoastre indicatoare de viteza si recomandari + Coffee Break Alert – Alerta atentie sofer (nivel1).
Design-ul este modern, deşi francezii au rămas fideli formelor rotunde. Îmi plac mai mult farurile decât stopurile, dar asta este o chestiune de gust. Citroen oferă de mai demult aceaste faruri pe două niveluri, dar pe C5 Aircross arată cel mai bine, poate din cauza dimensiunilor mai mari sau a farurilor Full LED (oferite în standard pe varianta de top Shine). Stopurile sunt tot cu LED şi efect 3D. Modelul de test avea jante pe 19 inchi, în două culori, foarte arătoase.
Cel mai mare crossover Citroen are 4,5 metri lungime, 2 metri lăţime şi o înălţime de 1,7 metri. Portbagajul are 580 de litri, mai mult decât suficient, însă poate atinge 1.630 de litri prin rabatarea banchetei. Garda la sol are 23 de centimetri – neobişnuit de ridicată pentru o maşină fără tracţiune integrală, însă foarte utilă.
Interiorul împrumută multe elemente de la Peugeot, însă şi Citroen şi-a lăsat amprenta. Aici vorbim despre mânerele uşilor interioare cu chenar metalic, dunga de piele verticală de pe planşa de bord, volan sau scaunele mari şi confortabile.
Zona cadranelor este complet digitală, cu interfaţă configurabilă, dar volanul este de dimensiuni normale, cu marginile uşor teşite. Planşa de bord este destul de aerisită, iar aici găsim ecranul de 8 inchi al sistemului de infotainment (disponibil standard). Sistemul de operare este uşor de folosit şi, chiar dacă nu am avut Android Auto sau Apple CarPlay (nu sunt disponibile nici ca opţiune), am avut Mirrorscreen şi conexiune Bluetooth, deci am putut conecta telefonul şi asculta muzică de pe el.
Ergonomia este bună, iar butoanele capacitive poziţionate la baza ecranului fac accesarea meniului mai uşoară. Totodată, există şi o linie de butoane fizice pentru funcţiile des utilizate, poziţionată mai jos. La baza planşei de bord am avut o zonă de încărcare prin inducţie pentru telefon, pe varianta Shine.
Levierul schimbătorului este uşor de operat, chiar dacă are o formă uşor neobişnuită, iar frâna de mână este electrică. Alături, pe consola centrală, găsim rotiţa sistemului Grip Control, cu 5 moduri pentru tracţiune. Citroen C5 AirCross nu este disponibil cu tracţiune integrală nici contra cost, însă acest sistem oferă diverse moduri: Nisip, Zăpadă, Noroi, Normal şi fără ESP.
Găsim multe spaţii de depozitare prin maşină, iar cotiera are şi ea dimensiuni generoase. În ea găsim şi o mufă USB. Pasagerii din spate primesc guri de aerisire şi o mufă USB.
Scaunele sunt comode şi au dimensiuni mari, iar în varianta Shine am avut tapiţerie parţial de piele. Nu am avut reglaj lombar decât pentru scaunul şoferului, iar pentru pasager această dotare nu este disponibilă nici măcar ca opţiune.
Vizibilitatea este bună în faţă, însă stâlpul A împreună cu suportul oglinzii afectează vizibilitatea laterală. Foarte util este pachetul Park Assist (camera spate + fata 360° vision) + Sistem de parcare semiautomat, însă aceste dotări scot din buzunar 525 de euro. Varianta Shine vine standard cu senzori faţă-spate şi cameră marşarier.
Varianta de bază LIVE est oferită cu 2 motoare de 130 de cai-putere fiecare, o unitate diesel şi una pe benzină. Ca şi motorizare entry-level, ambele sunt bune. Cine vrea mai multă putere trebuie să meargă un nivel în sus, la varianta Feel, unde încep să fie oferite şi motoarele puternice: 2.0 HDI cu 180 de cai-putere sau 1.6 PureTech pe benzină cu 180 de cai-putere.
Motoarele puternice sunt oferite exclusiv cu transmisie automată cu 8 trepte. Noi am testat dieselul de 180 de cai-putere şi mi se pare mai mult decât suficient pentru acest model. Este destul de silenţios, consumă sub 8 litri în oraş, iar puterea şi cuplul de 400 Nm dezvoltate de acest motor fac C5 suprinzător de rapid. Sprintul 0-100 km se realizează în vreo 8 secunde şi jumătate, iar viteza maximă este de 211 km/oră.
C5 AirCross vine cu 2 moduri de condus: Sport şi Eco, acţionate fiecare prin butonul propriu pe consolă. Modul Sport schimbă răspunsul motorului şi reprezintă o schimbare destul de mare de modul normal. Însă n-am simţit şi o întărire a suspensiei în modul Sport. C5 Aircross vine standard cu ceva ce se numeşte CITROËN ADVANCED COMFORT: Suspensie cu amortizare hidraulica progresivă, însă mie mi s-a părut destul de moale, indiferent de modul de condus selectat. Suspensia este confortabilă, însă înclinaţia în viraje sau la mişcări bruşte ale volanului este sesizabilă.
Transmisia automată cu 8 trepte schimbă destul de bine treptele, iar C5 poate fi dotat şi cu padele pe coloana volanului.
Citroen C5 AirCross este un model atractiv încă din versiunea de bază, pentru că pentru 21.600 de euro primeşti un crossover măricel, un motor mai mult decât decent şi o listă de dotări standard peste medie. Cei care vor mai multe dotări sau mai multe putere au de unde alege, însă trebuie să fie conştienţi că vor depăşi un preţ de 30.000 de euro.